Kjøp av ny bobil

På tur sørover fra et besøk i Nord-Norge stoppet vi ved Ferda i Nordkjosbotn. Der kom vi over en ny Rapido. Vi hadde lenge pratet om en litt større bil enn den Rapidoen vi hadde. Selv om vi koste oss med den og hadde kjørt den ca. 80 000 km og overnattingene i både Norge og i utlandet var lange og mange, var det ting vi ønsket oss. Bedre lasteevne og plass til det vi hadde med oss på tur og bedre plass i garasjen og i salongen var nok det vesentligste. Og bilen i Nordkjosbotn var svaret på dette. At den i tillegg hadde Aldevarme og den nye 9 trinns autamtgirkassa var heller ingen ulempe skulle det etter hvert vise seg, heller ikke den trekkvillige 180 hesters motoren, og en del andre fordeler var det også med den.

Det ble avtalt handel og med et lite forbehold om at det var plass hjemme i gården ble Rapido i 190 distinction bestilt og avtalt hentet 10.september.

Vi henter bobilen hos Ferda Nordkjosbotn.

Vi kjørte nordover med gamlebilen og ble den 8 september kontaktet av selger som sa at markisen kunne ikke monteres da de manglet beslaget mot taket. Heller ikke det utvendige gassuttaket kunne monteres da de hadde feil farge. Dette skulle de imidlertid få ordnet når vi kom til Grimstad. Det aksepterte vi.

Dagen for å hente nybilen kom. Da var heller ikke solsellepanelet på plass, som også ble overført til at skulle ordnes i Grimstad.

At vi stolte på at dette lett skulle la seg monteres i Grimstad var en tabbe. Her burde vi satt ned foten og krevd det på plass før bilen ble betalt. Samhandlingen mellom de to avdelingene i Ferda skulle vise seg å ikke fungere.

Det begynner å gå dårlig

Vi gjorde ferdig papirarbeidet. Byttet om utstyret fra den gamle bilen til den nye. Savnet en gjennomgang av bilen og ba spesielt om opplæring på varmesystemet / alde som vi ikke hadde vært borti tidligere. Fikk en rask gjennomgang av styringstablået da den personen som kunne det var hjemme pga korona.  

Oppdaget at døra til soverommet ikke lot seg lukke pga feil på karmen som vi påtalte.

Vi tok det for gitt at bilen var klargjort og klar for turen sørover, så vi startet så snart det var mulig for planlagt overnatting ved Skjombrua ved Narvik.

Feilene begynner å dukke opp

Vi stoppet på den første bensinstasjonen på veien sydover for å fylle diesel. Når vi kjørte ut derfra fikk vi feilmelding på girkassa som meldte at start/stopp funksjonen var koblet ut. Vi ringte selger som beroliget oss med at dette var en programmeringsfeil som lot seg rette på et Fiatverksted, og at vi kunne bare kjøre videre.

Den andre tabben. Etter hvert viste det seg at den ikke var lett å rette og krevde mange besøk på verksted før de fant hva som var feil. Første mulige besøk ble hos Fiat i Mo i Rana som nullstilte meldingen, men den dukket opp igjen etter et par mil.  Slik fortsatte vi mot Grimstad.

Vi var imidlertid ikke kommet langt før begge sidespeilene kom glidende bakover slik at all sikt den veien ble borte. Vi fikk kjørt inn på en busslomme og brukte teip til å feste dem. Med denne reparasjonen kom vi oss til første overnatting. Vi etter hvert fikk fikset dette hos Ferda Fauske

Tanken på at vi hadde overtatt en bil som ikke var skikkelig klargjort kom krypende.

Den ble forsterket når aldesystemet meldte om lite veske når vi våknet morgenen etter. Vi etterfylte med den lille flasken som lå sammen med bruksanvisningen til Alden.  Etter hvert viste det seg at det heller ikke var nok og vi fikk kjøpt en liter som det ble etterfylt med. På den måten kom vi oss til Grimstad.

På verksted hos Ferda Grimstad

På tross av disse hendelsene og problemene på turen, som ble vesentlig forkortet for å komme til Grimstad, var vi fortsatt fornøyd med bilen og så frem til å få ting på plass i Grimstad og komme oss ut på tur.

Vel fremme i Grimstad fikk vi nok en skuffelse. Det viste seg at det vi avtalte med Ferda Nordkjosbotn ikke hadde nådd Ferda Grimstad. Timer og nødvendige avtaler med verkstedet ved Ferda Grimstad var ikke avtalt, og verkstedet var fullt fikk vi greie på.

Selv om vi fortsatt hadde tro på at dette skulle la seg ordne skulle det vise seg at nå begynte en seig kamp for å få bilen som var avtalt ved kontraktsinngåelse og levering, samt å få rettet de feilene som hadde dukket opp på turen sørover, -og etter hvert flere feil som kom på etter hvert.

Det som skulle gjøres nå var:

Rette feil på girkasse

Rette feil på innvendig varmesystem (Alde)

Rette feil på dør til soverom

Montere markise (hvordan var spesifisert i kontrakten)

Montere 370W solsellepanel

Montere utvendig gassuttak.

For å gjøre historien kort ble dette etter hvert utført med unntak av å rette feilen på innvendig dør der de måtte kontakte Rapido for anvisninger.

Men markisen ble ikke montert som avtalt med selger.  Det ble foreslått fra Ferda en måte å rette opp dette på. Siste avtale her var at den skulle være ferdig 18. januar 2021.

Det var ikke plass til 370 W solsellepanel som anbefalt og avtalt montert av selger. En mindre ble montert og vi har enda ikke mottatt spesifikasjoner eller svar på hvorfor. Forslag til prisavslag kom først når vi krevde heving av kjøpet via advokat.

Nye feil dukker opp

Ved første vask av bobilen oppdaget vi stygge flekker på taket som viste seg å være limflekker fra fabrikk som ikke lot seg fjerne ved vanlig vask, og at maling flasset av det venstre utvendige speilet. Dette burde selvsagt vært fjernet ved fabrikken og senest av leverandøren før vi fikk utlevert bilen. Det var dette som fikk oss til å forstå at bilen ikke var klargjort ved utlevering, ikke såpass som vasket.

Klargjort på en profesjonell måte ville problemene med girkasse blitt oppdaget. Problemene med innvendig varme ville blitt oppdaget og de trafikkfarlige løse speilene ville blitt festet. At den innvendige døren ikke kunne stenges burde også blitt oppdaget med en grundig klargjøring. At bilen var dårlig vasket ved levering ble også tydelig med limrestene fra fabrikken, og sanden på taket fra lagringen i Nordkjosbotn. Vi påtalte den manglende klargjøringen for leverandøren Ferda i samtale og e-post med Avdelingsleder i Grimstad og ved e-post til selger i Nordkjosbotn.

Limrestene ble fjernet av Ferda i Grimstad, og det omlakkerte speilet måtte festes på nytt, det var løst da vi overtok bilen etter omlakkeringen. En av de tre skruene som holder speilet til karosseriet lot seg ikke skru til eller var løs.

Endelig tur med nybilen,
men snart tilbake på verksted

Vi startet så på den første turen med bobilen. Feilen med start/stopp dukket opp etter noen mil og verkstedet i Grimstad ba oss ta kontakt med Fiatverksted i Tønsberg. De kunne se på bilen dagen etter. Det ble ikke aktuelt å benytte dette da vi våken med kald bil morgenen etter og det etter å ha fylt på 3.5 liter væske på Alden, og vi avbrøt turen. Verkstedet i Tønsberg antydet at problemene vi hadde opplevd var at feilen ikke ble reparert, men kun kvittert ut. Det vise seg også var tilfelle da vi fikk levert bilen på verkstedet i Grimstad igjen og de måtte bestille ny lambdasonde. Etter at den ble montert etter lang leveringstid viste det seg at de langvarige girproblemene med flere verkstedbesøk var løst.

De gjennomgikk også varmesystemet på nytt og det viste seg at de måtte ha en fullstendig gjennomgang på det med utlufting og utpumping av veske.  

Det siste viser vel også et verksted som ikke har systemer for gjennomgang og kontroll av innmeldte feil, som belaster kunden med stadige verkstedebesøk for å få de utbedret.

I utgangen av november står vi fortsatt igjen med:

Innvendig dør som ikke lar seg lukke

Feil solsellepanel

Feilmontert markise

Tynnslitt tålmodighet

Lekkasje i garasjen

I desember oppdager vi vann i garasjen og det viser seg at det er lekkasje ved karmen. På nytt får vi høre at dette lar seg kjapt løse ved å ta ut luke og karm og pakke det om. Time ble avtalt og vi leverte bilen for henting etter helgen. Det viste seg at dette ikke lot seg gjøre så kjapt. Karmen ble bøyd ved demontering og de måtte bestille ny. Bilen ble stående på verksted, noe den nå har gjort over 2 måneder. Årsaken var, som vi fikk opplyst, at Rapido benyttet et annet lim enn verkstedet forventet og karmen ble ødelagt.

I januar da det var avtalt at markisen skulle vært montert besøkte vi verkstedet og fikk se den skadete karmen og åpningen der det hadde vært montert. Markisen var fortsatt ikke montert som avtalt, de hadde ikke noe løsning på den innvendige karmen, og heller ikke på solsellepanelet. Det var også uvisst når ny karm kunne leveres fra produsenten.

Vi skjønte at vår tålmodighet og viljen til løsning på problemene hadde blitt utnyttet og sa da at vi ville ha ny bil. Dette skrev vi også i epost til Ferda Grimstad. Svaret inneholdt en oppramsing av manglene, mangler vi hadde etterlyst å få rettet siden bilen ble levert, og tilbud om lånebil.

Vi skjønte også at her var det behov for hjelp og kontaktet NAF og fikk anvist advokat som nå tar saken videre.

Saken blir oppdatert så snart vi vet mere.